Nr projektu Nr projektu 165
PROJEKT PONADOSIEDLOWY:
do 3 000 000 zł
Projekt powszechnego dostępu do defibrylatorów na terenie miasta Wrocławia - Inicjatywa OSP GRS Starówka [WBO. 2023]
-
Kategoria inne
-
Budżet zgłoszony 3 000 000 zł
-
Status Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
-
Lider projektu: Aleksander Kosterski
Komentarz UMW po II etapie oceny
Komentarz UMW po I etapie oceny
Projekt został oceniony negatywnie. Interwencje służb wobec pasażerów MPK i innych osób przebywających na terenie Wrocławia w zdecydowanej większości nie wymagają użycia specjalistycznego sprzętu AED, służącego przywracaniu prawidłowego rytmu akcji serca. Dane statystyczne pokazują, że również poważne zdarzenia i wypadki komunikacyjne z udziałem pojazdów MPK nie wymagały użycia defibrylatora AED. Jeżeli wymagały interwencji pogotowia ratunkowego, to ze względu na urazy wielonarządowe albo poważne obrażenia ciała u poszkodowanych. Zarówno koszt zakupu 500 defibrylatorów, jak i koszty ich utrzymania będą niewspółmiernie wysokie. Pracownicy pojazdów MPK są w większości zatrudnieni na „umowę zlecenie” na okres 2-3 miesiące, co znacząco utrudni i zwiększy koszt ich ich przeszkolenia. Projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 6), 9) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 165, 179 i 191.
Opis projektu
Dzięki realizacji projektu w 500 pojazdach MPK, czyli wszystkich używanych, zainstalowane zostaną automatyczne defibrylatory zewnętrzne pozwalające na natychmiastowe, dzielenie pomocy osobie w stanie nagłego zatrzymania krążenia. Dodatkowo z użycia urządzeń AED przeszkoleni zostaną wszyscy kierowcy i motorniczy MPK. Wyposażenie w urządzenia pojazdów MPK spowoduje, że będą one dostępne całą dobę, w obrębie całego miasta, dostępne niemal natychmiast dla każdej osoby potrzebującej pomocy. Pozwoli to na zapewnienie kompleksowego rozwiązania, ratującego życie mieszkańców, wymiernie skracając czas niezbędny na udzielenie pomocy osobie z nagłym zatrzymaniem krążenia, bez względu na szybkość dotarcia zespołu Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Uzasadnienie projektu
Celem projektu jest podniesienie bezpieczeństwa podróżnych oraz zwiększenie szans przeżycia osób w stanie nagłego zatrzymania krążenia, przez zapewnienie szybkiego dostępu do defibrylatorów zautomatyzowanych AED dla wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej oraz mieszkańców miasta. Nagłe zatrzymanie krążenia jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów poza szpitalnych, z czego nawet 70% przypadków może być odwracalne dzięki szybkiemu użyciu defibrylatora AED. Dzięki wdrożeniu kompleksowego projektu powszechnego dostępu do Defibrylatorów AED Wrocław stanie ogólnopolskim liderem w tym obszarze, mając realny wpływ na stopień przeżywalności osób potrzebujących pomocy w związku z zatrzymaniem krążenia w miejscach publicznych.
Grupa beneficjentów projektu
Beneficjentami projektu są wszyscy mieszkańcy miasta oraz osoby przyjezdne. Dzięki instalacji urządzeń w pojazdach MPK, dostęp do urządzeń jest najbardziej powszechny i dostępny dla każdego.
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
Beneficjentami projektu będzie około 1 mln osób każdego dnia, obejmując ogół mieszkańców, osób przebywających czasowo we Wrocławiu, w tym turystów i studentów.
Elementy projektu
500 x Instalacja urządzeń AED w autobusach i tramwajach MPK
1400 x Przeszkolenie pracowników MPK z użycia urządzeń AED
Lokalizacja
projekt ponadosiedlowy Lokalizacja
Wrocław Osiedle
Lokalizacja szczegółowa Całość miasta objęta zasięgiem komunikacji MPK
Projekt został oceniony negatywnie. Interwencje służb wobec pasażerów MPK i innych osób przebywających na terenie Wrocławia w zdecydowanej większości nie wymagają użycia specjalistycznego sprzętu AED, służącego przywracaniu prawidłowego rytmu akcji serca. Dane statystyczne pokazują, że również poważne zdarzenia i wypadki komunikacyjne z udziałem pojazdów MPK nie wymagały użycia defibrylatora AED. Jeżeli wymagały interwencji pogotowia ratunkowego, to ze względu na urazy wielonarządowe albo poważne obrażenia ciała u poszkodowanych. Zarówno koszt zakupu 500 defibrylatorów, jak i koszty ich utrzymania będą niewspółmiernie wysokie. Pracownicy pojazdów MPK są w większości zatrudnieni na „umowę zlecenie” na okres 2-3 miesiące, co znacząco utrudni i zwiększy koszt ich ich przeszkolenia. Projekt nie spełnia kryterium określonego w § 2 ust. 2 pkt 6), 9) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 165, 179 i 191.