W trakcie dziewięciu weekendowych spotkań uczestnicy dowiedzą się m.in. jak zebrać i opisać potrzeby swojego osiedla, a następnie dopasować do nich typ działań. Jak stworzyć dobrze rozplanowany harmonogram i czytelny budżet.
Nie zabraknie też pomysłów na dzielenie się efektami inicjatywy, stworzenie dla niej oprawy wizualnej, sprawne rozliczenie projektu, czy kontynuowanie działań w przyszłości. Jak podkreślają organizatorzy - zdobyte umiejętności przydadzą się nie tylko w Mikrograntach, ale także przy realizacji innych działań.
Udział w Akademii jest bezpłatny, lecz liczba miejsc ograniczona. Nie decyduje także kolejność zgłoszeń, a treść przesłanego zgłoszenia. Spotkania Akademii Mikrograntów odbywać się będą w Barbarze (Świdnicka 8B) od 3 października do 5 grudnia. Zgłoszenia chęci udziału w warsztatach przesyłać można za pomocą elektronicznego formularza lub mailowo na adres: mikrogranty@strefakultury.pl
Program Akademii Mikrograntów
3–4.10 | 10:00–13:00 (sobota – niedziela)
JAK ROZPOZNAĆ PROBLEMY MOJEJ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY?
Prowadzenie: Katarzyna Wala (m. in. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”) i Bartek Lis (m. in. Fundacja Impact, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”)
Na zajęciach dowiecie się, w jaki sposób rozpoznać problemy swojego najbliższego otoczenia i sąsiedzkiej społeczności. Nauczycie się metod i technik mapowania pomysłów oraz sieciowania lokalnych partnerów i partnerek, co pozwoli na zebranie grupy, która będzie mogła zaangażować się w tworzenie waszej inicjatywy. Prowadzący pomogą wam też w określeniu potencjału terenu i wykorzystaniu go do planowanych inicjatyw. Po warsztacie będziecie w stanie określić główny cel projektu oraz skrystalizować zebrane i przeanalizowane informacje o swojej okolicy, potrzebach jej mieszkańców oraz funkcjonujących w niej partnerstwach i inicjatywach w „zaczyn” projektu.
10.10 | 10:00–13:00 (sobota)
DZIAŁAM i ZARZĄDZAM: RAZEM, SPRAWNIE I SKUTECZNIE
Aleksandra Bolek (Karłowice gotują (się)) i Paulina Galanciak (m.in. TIFF Collective)
Realizacja małego, niskobudżetowego projektu, który stanowi dodatkowe zajęcie dla większości osób przy nim działających, zazwyczaj może wiązać się z problemami komunikacyjnymi i organizacyjnymi. Na spotkaniu dowiecie się, jak sprawnie współpracować, dzielić obowiązki i zadania oraz dopasować je do typu osoby. To teoretycznie oczywiste kroki do podjęcia w każdym projekcie, które jednak bardzo często przepadają w toku jego realizacji. Co więcej, poznacie etapy budowania projektu, jego części składowe, a dodatkowo - mobilne narzędzia do zarządzania pracą zespołu, działaniami do wykonania oraz prowadzenia i rozliczania budżetów swoich pomysłów.
18.10 | 10:00–13:00 (niedziela)
NIECH O NAS USŁYSZĄ, NIECH Z NAMI DZIAŁAJĄ
Renata Cierniak (Kolektyw Pomysłów, radna osiedla Maślice) Adrianna Klimaszewska (Zmieniaj Zakrzów, Dolnośląski Kongres Kobiet)
Dwie aktywistki które zrealizowały z Mikrograntami kilka projektów, pomogą w dobraniu odpowiednich sposobów i zakresów działań promocyjnych do typu inicjatywy. Podzielą się swoimi doświadczeniami, zarówno z realizacji projektów osiedlowych, jak i ogólnomiejskich. Opowiedzą, jak z sukcesem stosować narzędzia internetowe, które pomagają w wypromowaniu pomysłu, ale również metody „analogowego”, bezpośredniego dotarcia do odbiorców i potencjalnych uczestników projektu. Pokażą potencjał lokalnych gazet, tablic ogłoszeń, ogłoszeń parafialnych czy działań bazujących na poczcie pantoflowej. Renata i Adrianna powiedzą też, jak z ich doświadczenia warto prowadzić rozmowy z potencjalnymi partnerami, gdzie ich szukać i do jakich działań angażować.
7.11 | 10:00–13:00 (sobota)
O MOIM PROJEKCIE: PISZĘ I MÓWIĘ
Patrycja Barowicz (Strefa Kultury Wrocław) i Justyna Rudnicka (Akademickie Radio Luz, Instytut Filologii Polskiej)
Dotarcie z działaniem do odpowiedniej grupy odbiorców wymaga dostosowania komunikatu do ich specyfiki. Małe, sąsiedzkie społeczności, lokalne instytucje czy media – każdy z zainteresowanych w różnych miejscach szuka czegoś dla siebie. Użycie odpowiedniego słownictwa i kreatywne podejście do promocji w mediach społecznościowych często odpowiada za sukces działania. Prowadzące z doświadczeniem w tworzeniu komunikatów informacyjnych oraz medialnych, a także w wystąpieniach publicznych, również tych w radiu i telewizji, udzielą wam wielu wskazówek, na co zwracać uwagę czy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.
8.11 | 10:00–13:00 (niedziela)
NIECH O NAS USŁYSZĄ, NIECH NAS ZOBACZĄ
Magdalena Przewłocka (Strefa Kultury Wrocław) i Sabina Sokół (Centrum Biblioteczno-Kulturalne FAMA)
W informowaniu i promowaniu o inicjatywie bardzo ważna jest warstwa wizualna, która często początkujących organizatorów przyprawia o największy ból głowy. Projektantki graficzne na licznych przykładach z najbliższego otoczenia przekonają uczestników, że wystarczy trochę sprytu i fantazji, żeby swojemu pomysłowi zapewnić ciekawą oprawę wizualną. Podpowiedzą, jak przygotować się do spotkania z grafikiem i dopasować ilość oraz rodzaj materiałów do typu realizowanego przez was projektu. Dowiecie się także o różnych formach promocji wizualnej w zależności od grupy odbiorców waszej inicjatywy.
21.11 | 10:00–13:00 (sobota)
KROK PO KROKU: JAK NAPISAĆ WNIOSEK? Przykład Mikrograntów
Anna Bieliz i Barbara Lisik (Strefa Kultury Wrocław – Mikrogranty)
Na spotkaniu dowiecie się, jak poprawnie spisać swoje pomysły w przykładowym formularzu zgłoszeniowym obowiązującym w Mikrograntach. Zapoznacie się z kryteriami, które obowiązują w ocenie komisji i poznacie proces jej pracy. Nauczycie się też tworzenia sprawozdania zrealizowanego projektu oraz stosowania podstawowych narzędzi ewaluacji pracy z grupą. Omówicie też budżet i harmonogram dopasowany do specyfiki przykładowego projektu.
22.11 | 10:00–13:00 (niedziela)
JAK ZORGANIZOWAĆ BUDŻET DLA MOJEJ INICJATYWY?
Maria Zięba (m. in. Pogotowie animacyjne) i Sylwia Świerczyńska (ODA Firlej)
Kompetencje, które wyniesiecie z warsztatu to jasne i czytelne formułowanie budżetu dla osiedlowych inicjatyw, dopasowywanie ponoszonych kosztów do specyfiki projektu, jego czasu i zaangażowanych w realizację środków. Dowiecie się, jak racjonalnie szacować koszty przy niewielkim budżecie, jak w korzystny sposób dokonywać wyceny wynagrodzeń, usług i zakupów, pozyskać wsparcie w postaci barterów czy partnerstw i bezpłatnie korzystać z posiadanych zasobów.
5.12 | 10:00–13:00 (sobota)
CHCĘ ZMIENIAĆ DALEJ: JAK ROZWIJAĆ PROJEKT?
Monika Glińska (Pozytywni z Zawidawia), Tomasz Patoła (Kolektyw Pomysłów)
Po zakończeniu projektu i jego ewaluacji często będziesz stawać przed pytaniem: Co dalej? Czy kontynuować swoje działania, czy dalej angażować się w lokalne inicjatywy i organizować nowe wydarzenia? Monika Glińska i Tomasz Patoła podzielą się swoim doświadczeniem i przedstawią kilka sposobów na rozwój Waszych inicjatyw. Dowiesz się, jak postawić kolejne kroki kierujące inicjatywę na nowe szlaki, a co za tym idzie - na nowe grupy odbiorców i uczestników.