Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Sukcesja w Babilonii – bardzo klasyczna
Żądza władzy, niespełniona miłość, nienawiść do wrogiego narodu. Akcja „Nabucca” rozgrywa się zarówno w podbitej przez Babilończyków Jerozolimie, jak i w samym Babilonie, gdzie władzę chce przejąć Abigaille, nieślubna córka Nabucca (króla Babilonii).
Tron należy się jej przyrodniej i prawowitej siostrze Fenenie, ale to bardziej władcza Abigaille ma pomysł, jak rządzić i nie przebiera w środkach, aby osiągnąć cel. Obie siostry kochają Żyda Ismaele, ale on darzy uczuciem wyłącznie Fenenę. Zazdrosna Abigaille nie może się z tym pogodzić.
Przed widzami czteroaktowa krwawa walka o sukcesję, wojna między Żydami i Babilończykami i wielkie uczucie, jakie łączy przedstawicieli obydwu narodów.
– Akcja „Nabucca” rozgrywa się pół wieku przed narodzinami Chrystusa i wydawać by się mogło, że dla nas problemy bohaterów będą niezrozumiałe, ale jest na odwrót. Walka dobra ze złem, miłość i nienawiść są w naszej kulturze i w naszym życiu zawsze aktualne – tłumaczy Tomasz Janczak, dyrektor Opery Wrocławskiej i jednocześnie reżyser tej inscenizacji „Nabucca”.
I zapewnia, że nowa wersja „Nabucca” będzie klasyczną realizacją. – Stroje Małgorzaty Słoniowskiej i scenografia Mariusza Napierały oraz cała moja reżyseria zostały tak stworzone, by ukazać piękno i przepych starożytnego Babilonu z wykorzystaniem technik nowoczesnego teatru, którymi dysponujemy – opowiada Tomasz Janczak.
Nabucco ze świetną obsadą
W spektaklu wystąpią w partii tytułowej – zamiennie – barytony Mikołaj Zalasiński i Leszek Skrla. – Verdi lubił barytony, sam był zresztą barytonem, ale dziś mamy wyższy strój niż przed 1930 rokiem, więc i partia Nabucca brzmi nieco inaczej – zaznacza Leszek Skrla.
W partii Abigaille wystąpią Karina Skrzeszewska i świeżo zatrudniona w Operze Wrocławskiej Jolanta Wagner. – Dla mnie Abigaille nie jest od początku taka zła, to otoczenie sprawiło, że została skrzywdzona i bierze odwet – opowiada Jolanta Wagner.
A Karina Skrzeszewska podkreśla, że Abigaille jest postacią naszpikowaną wręcz kontrastami, a to partia pisana na sopran drammatico d'agilità, czyli dramatyczny z biegłością w wykonywaniu m.in. wielu obiegników, czy tryli – dodaje sopranistka.
W roli Zachariasza – Grzegorz Szostak, Szymon Kobyliński.
Partię Feneny zaśpiewają Jadwiga Postrożna i Barbara Bagińska, w roli Arcykapłana Baala – Tomasz Rudnicki i Jakub Michalski, w roli Ismaela – Tomasz Kuk i Jakub Michalski, w partii Anny – Agnieszka Adamczak i Maria Rozynek, a jako Abdalla zobaczymy Aleksandra Zuchowicza i Edwarda Kulczyka.
„Nabucco” – opera pisana po niepowodzeniach
„Nabucco” był trzecią w kolejności operą Giuseppe Verdiego. Poprzednie dwie jednak poniosły sromotną klęskę, w międzyczasie zmarła też żona kompozytora Maria Barezzi.
Włoski dyrygent Giorgio Croci podkreśla także, że operą „Nabucco” Verdi zrewolucjonizował włoską operę, w której dotychczas królowały dzieła Vincenza Belliniego i Gaetana Donizettiego. U blisko 30-letniego Verdiego chór rozpoczynał i kończył dzieło, miał wyjątkowe zadanie, ale wspaniałe okazały się też sceny ansamblowe i solowe.
Dodatkowo Verdi skomponował „Nabucca” w przeddzień Wiosny Ludów, w momencie, gdy włoskie państewka chciały wyzwolić się spod austriackiej tyranii.
Nieprzypadkowo chór „Va pensiero” stał się nieoficjalnym hymnem Włoch, a nazwisko kompozytora w pewnym momencie stało się akronimem zdania „Viva Vittorio Emanuele Re D'Italia” i sloganem włoskich partii niepodległościowych.
Nabucco – kiedy spektakle, bilety
Spektakle „Nabucca” – 11, 12, 13, 15, 18, 19, 20, 22 października i 23, 24, 26 listopada. Bilety kosztują 50-220 zł. Kupimy je na stronie Opery Wrocławskiej albo w kasie.