wroclaw.pl strona główna

ALERT! Duże utrudnienia na autostradzie A4 pod Wrocławiem

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Muzeum Narodowe kupiło prace Magdaleny Abakanowicz

Muzeum Narodowe kupiło prace Magdaleny Abakanowicz

Data publikacji: Autor:

Edytuj w ACMS

– Z dumą możemy powiedzieć, że Muzeum Narodowe we Wrocławiu ma obecnie największy na świecie zbiór prac Pani profesor Abakanowicz – podkreśla Piotr Oszczanowski, dyrektor instytucji. – Chcieliśmy zrealizować zakup 14 dzieł, by polscy twórcy byli najlepiej prezentowani w polskich muzeach, aby kolekcje były zrównoważone i ciekawe – zwraca uwagę Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego, który zwiedzał wystawę sztuki współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł.

Reklama

2 miliony na dzieła sztuki

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznaczyło na zakup dzieł Magdaleny Abakanowicz 2 miliony złotych. Udało się je pozyskać, jak dodaje Piotr Oszczanowski, zarówno dzięki hojności ministerstwa, jak i staraniom wrocławskich muzealników. Oraz za sprawą życzliwości spadkobierców artystki. – Skontaktowaliśmy się z nimi, odwiedziliśmy studio Magdaleny Abakanowicz i tam dokonaliśmy wyboru – opowiada dr Barbara Banaś, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego. – Kierowaliśmy się przede wszystkim tym, aby w jak najpełniejszy sposób wzbogacić naszą szalenie reprezentatywną kolekcję zawierającą zarówno prace z najwcześniejszego okresu Magdaleny Abakanowicz, jak i te ostatnie – dodaje wicedyrektor. Obecnie zbiór jest imponujący. – W Muzeum Narodowym we Wrocławiu mieliśmy 51 obiektów, więc razem z zakupionymi teraz 14 daje to już liczbę 65 prac Magdaleny Abakanowicz – nie kryje zadowolenia minister Piotr Gliński.

Prace kupione przez Muzeum Narodowe

Już od środy 31 stycznia można oglądać w Pawilonie Czterech Kopuł nowe nabytki:

– 5 figur z cyklu Mutanty z lat 1994–1996 (żywica, worek, stelaż metalowy)

– 2 formy z grupy Wrzeciono z 1997 r. (gałęzie brzozowe, siatka druciana, płótno)

– 1 figura Dream II z 2008 r. (worek, żywica)

– 6 figur z serii Ghost, Spooks, Spirits z 2008 r. (worek, żywica)

Mutanty, czyli zwierzęta do polubienia

Wybór nie był łatwy. – Ja cieszę się bardzo z zakupu 5 figur z serii Mutanty. Nie są animalistycznie zdefiniowane gatunkowo, ale to postaci zwierzęce, z którymi chce się zaprzyjaźnić – wyjaśnia dr Barbara Banaś. Na wystawie stałej obejrzymy dwa typy Mutantów - siedzące, czyli groźne, wzbudzające respekt - i stojące przypominające zwierzęta porzucone, opuszczone, niepewne, pełne niepokoju. – Są dowodem na balansowanie artystki w poszukiwaniu pewnej uniwersalnej prawdy o świecie. Tak, jak mówiła o człowieku, pokazując postaci ludzkie bez głów, ale każdą z innym korpusem, tak w przypadku postaci zwierzęcych mamy wyraźny dialog np. między odwagą a tchórzostwem – tłumaczy zastępca dyrektora Muzeum Narodowego. 

Worek jutowy jako materiał idealny

Znawcom podoba się także efektowna figura Dream II z zespołu realizowanego na początku XXI wieku. – Przypominająca kształtem człowieka, z charakterystycznym zamknięciem korpusu, odbiorca może się z nią bezpośrednio skonfrontować – wylicza dr Barbara Banaś. Praca została wykonana w ukochanej przez Magdalenę Abakanowicz technice z wykorzystaniem worka jutowego. – Wybór materii był szczególnie istotny. Worek, choć nieefektowny, a nawet zgrzebny okazał się idealny, a u artystki przypomina wręcz ludzką skórę – dodaje dr Banaś.

O kolekcji Magdaleny Abakanowicz w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przeczytacie także tutaj

Abakanowicz – dlaczego we Wrocławiu?

Jednym z powodów, dla którego Magdalena Abakanowicz, zdecydowała się swoje dzieła przekazywać akurat do Muzeum Narodowego we Wrocławiu był wieloletni dyrektor tej instytucji Mariusz Hermansdorfer, blisko zaprzyjaźniony z artystką. Początek tej znajomości datuje się na lata 60., a ściślej Biennale w Sao Paulo. – Kilka lat potem realizowałem dużą wystawę w Zachęcie, Abakanowicz przyszła i zapytałała: „A dlaczego mnie tu nie ma?” Odpowiedziałem: „Nie ma, bo nie chciałaś się zgodzić na podarowanie prac. Wtedy ofiarowała swoje pierwsze dzieło – Plecy. Tak się zaczęło – wspomina Mariusz Hermansdorfer. Kiedy ministerstwo dofinansowywało dom i pracownię artystki w zamian Magdalena Abakanowicz przekazywała swoje prace do zbiorów muzealnych. Nieprzypadkowo wybrała Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama