wroclaw.pl strona główna

UWAGA! Ryanair zmieni wymiary podręcznego bagażu bezpłatnego

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Grand Prix 35. PPA dla Ireny Melcer

Grand Prix 35. PPA dla Ireny Melcer

Data publikacji: Autor:

Edytuj w ACMS

Piosenką „Nie hajtaj się” z repertuaru The Tiger Lillies Irena Melcer w piątkowy wieczór (28 marca) wyśpiewała Grand Prix 35 Przeglądu Piosenki Aktorskiej - Złotego Tukana i 25 tys. zł. Jury przyznało też dwa wyróżnienia w konkursie głównym wrocławiankom Natalii Lubrano i Klarze Brodzie.

Reklama

Irena Melcer jest studentką warszawskiej Akademii Teatralnej. W konkursie zaśpiewała „Komu ja” Grzegorza Ciechowskiego i „Nie hajtaj się” The Tiger Lillies. Grand Prix odebrała z rąk prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza i Konrada Imieli, dyrektora artystycznego PPA.

Wyróżnione to Natalia Lubrano, wokalistka współpracująca m.in. z zespołem Miloopa, z którym wydała trzy płyty oraz własną solową „R.E.S.P.E.C.T.”. Jury wyróżniło ją za walory wokalne. Za przekraczanie granic nagrodziło Klarę Brodę, studentkę Studium Musicalowego Capitol. Zaśpiewała „Youkali” Rogera Fernay i Kurta Weilla i „Wieczny problem” Agnieszki Chylińskiej. Obie wyróżnione artystki otrzymały po 2,5 tys. zł.

Irenę Melcer swoją nagrodą wyróżnili też dziennikarze, a publiczność nagrodziła Natalię Lubrano.

Paulina Walendziak odebrała nagrodę specjalną w wysokości 10 tys. zł za najlepsze wykonanie polskiej piosenki przyznaną przez Stowarzyszenie Autorów ZaiKS.

W piątkowy wieczór przyznano też nagrody dla najlepszych artystów nurtu OFF. Autorkami najlepszego projektu okazały się Harfa i Piła i ich projekt „Termostat”. Zdobyły statuetkę Tukana i 10 tys. zł.

Nagrodę Kapituły im. Aleksandra Bardiniego odebrał Sambor Dudziński - Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituła otrzymał za całokształt dorobku artystycznego, aktorskiego, wokalnego i kompozytorskiego.

Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – zaproszenie na Chanson Festival w Kolonii - otrzymała Ewelina Przybyła.

Finał PPA to nie tylko zmagania finalistek w Finale Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, ale także koncert zamykający tę część festiwalu. W tym roku PPA przypomniało twórczość Czesława Niemena – piosenkarza, kompozytora, poety – artysty totalnego. W tym roku przypada 10 rocznica jego śmierci.

Total Niemen

„Total Niemien, czyli o czym trąbodzwonisz” to oszczędna w formie, ale bogata muzycznie opowieść o jednym z najciekawszych polskich artystów współczesnych. Piosenki Niemena zaśpiewali: jego córka Natalia, Mieczysław Szcześniak, Sambor Dudziński, Piotr Rogucki, Marcin Januszkiewicz i Janusz Kruciński.  Reżyser Jacek Bończyk nie poszedł na skróty i nie sięgnął po najsłynniejsze Niemenowskie szlagiery. Artyści śpiewają mniej znane piosenki z ostatniego okresu twórczości Niemena, mówiące wiele o wyborach i wartościach, którym był wierny. Tych piosenek publiczność tak nie ukochała jak wcześniejszych „Czy mnie jeszcze pamiętasz” czy „Pod papugami”. Zapomniane, czasem niedocenione pochodzą z czasów, gdy Niemen eksperymentował z elektronicznym instrumentarium. Nazywał je robotestrą – cyfrową orkiestrą, która wykraczała daleko poza tradycyjny skład zespołu muzycznego.  Te utwory znalazły się na płytach „Terra Deflorata” i „Spodchmurykapelusza”.

„Total Niemen” to dosłowne spotkanie z artystą – w przerwach między piosenkami słyszymy jego głos, a w tle wyświetlane są grafiki jego autorstwa . Niemen opowiada o swoich związkach z Polską, z językiem, z krajem. Tłumaczy dlaczego nie wyemigrował na Zachód, choć miał taką możliwość. Przywołuje wspomnienia z dzieciństwa, gdy ojciec nazywał go „nowym Kiepurą”. Wyjaśnia jak rozumie sukces i dzieli się niechęcią do komercji, masowości pozbawionej refleksji i tym samym człowieczeństwa. Każda piosenka  ujawnia  Niemena - artystę wiernego sobie, konsekwentnego, wciąż szukającego i rozwijającego się, pragnącego odpowiadać za każdy element swojej twórczości: za każdą nutę, słowo, obraz i przede wszystkim wrażliwego na piękno świata i na drugiego człowieka.  Muzyka i psychodeliczne, kolorowe obrazy stają się całością dopiero w połączeniu ze słowem. Niemen to także poeta i ten aspekt jego twórczości podkreśla Bończyk, gdy na telebimach pojawiają się fragmenty wyśpiewanych tekstów.

Koncert stał się pełniejszy dzięki udziałowi w nim Natalii Niemen. „Spojrzenie za siebie” w jej interpretacji zmienia się w szczerą rozmowę córki z ojcem podsumowującym swoją drogę życiową i swoje wybory artystyczne. Natalia ma wspaniały głos, chwilami brzmiący bardzo podobnie do głosu ojca. Nie boi się interpretować jego piosenek i nie rywalizuje z jego legendą. Żaden z artystów, mimo pomnikowej już sławy Niemena, nie śpiewa jego utworów z patosem. Duża w tym zasługa Piotra Dziubka, który opracował nowe aranżacje muzyczne kompozycji przekładając elektroniczne brzmienia na orkiestrowy skład. Piosenki , bardzo trudne muzycznie, śpiewają doskonali wokaliści. Wspaniale wypadają Sambor Dudziński w „Spokojnym krokiem”,  Mietek Szcześniak w „Człowiek jam niewdzięczny” i  Janusz Kruciński wraz z Marcinem Januszkiewiczem w „Sonancji” . Zaskakuje Piotr Rogucki, bo choć niejedno wyśpiewał jako lider zespołu Coma,  to mimo wszystko nie podejrzewałabym, że tak świetnie poradzi sobie z tym trudnym repertuarem.  W finale „Dziwny jest ten świat” śpiewa Natalia Niemen a wraz z nią wszyscy artyści.

Finałowy koncert 35. Przeglądu Piosenki Aktorskiej nagrodziła okrzykami i owacjami na stojąco. PPA w ostatnich edycjach mile zaskakuje widzów doskonałymi finałami . Oszczędne w formie są  dopracowane w każdym szczególe – od muzyki po wybór aktorów. Czas chałtur warszawskich aktorów i piosenkarzy minął bezpowrotnie. Na szczęście.

Agnieszka Kołodyńska

Koncert Finałowy 35. PPA: Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i „Total Niemien, czyli o czym trąbodzwonisz. Piosenki Czesława Niemena”, 28 marca 2014, Teatr Muzyczny Capitol.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama