Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zwężenie jezdni to realizacja zaleceń zawartych w ekspertyzie dotyczącej stanu technicznego estakady. Wyeksploatowane są elementy dźwigara pomiędzy 8. a 9. filarem estakady.
Estakady nadają się do remontu
Obydwie estakady biegnące nad torami kolejowymi nadają się do remontu kapitalnego. Wcześniejsze ekspertyzy wskazywały postępujące zużycie elementów konstrukcji, typowe dla obiektów powstałych w latach 80. XX wieku.
Na drodze wylotowej z Wrocławia w kierunku Oleśnicy są dwie bliźniacze estakady. Mają długość 340 metrów. Powstały w 1983 roku i od czterdziestu lat zapewniają swobodny przejazd nad torami linii kolejowej Kalety – Wrocław Mikołajów oraz nad ul. Dobroszycką.

Obydwa mosty drogowe składają się z 15 przęseł o konstrukcji zespolonej, opartej na masywnych żelbetowych przyczółkach i podporach. Wprowadzone teraz ograniczenie dla samochodów obejmie wyłącznie estakadę zachodnią, w kierunku centrum, na której stwierdzono większe wytężenia, mogące być skutkiem wady materiałowej. Wyłączony będzie fragment prawego pasa tej estakady (ok. 100-110 m).
Czas na gruntowny remont
Zakres planowanych prac remontowych obejmuje odnowienie wszystkich 15 przęseł, podpór, przyczółków, izolacji, odwodnienia, dylatacji, balustrad i barier energochłonnych.
Inwestycja zostanie zrealizowana w dwóch odrębnych etapach - aby zminimalizować ograniczenia w ruchu, osobno dla estakady zachodniej w stronę Wrocławia i wschodniej - w kierunku Warszawy.
Galeria zdjęć
Prace projektowe wraz z uzgodnieniami zakończą się w przyszłym roku. Wtedy również planowane jest ogłoszenie przetargu na remont pierwszego z obiektów.
Estakady na prywatnej działce
W tej chwili część mostowa projektu jest w trakcie wprowadzania uwag po złożeniu dokumentacji przez projektanta, trwają natomiast jeszcze formalności związane z przejęciem prywatnych gruntów, uzgodnienia z właścicielem sieci energetycznej oraz linii kolejowej. Co zostało do zrobienia?
- Pozyskanie prywatnego terenu, na którym w latach 80. postawiono połowę konstrukcji obydwu estakad. Proces wykupu i przejmowania działki jest w toku i zakończy się wiosną 2024 r.
- Uzgodnienie projektu z właścicielem linii kolejowej, biegnącej pod obydwoma mostami drogowymi.
- Uzgodnienie lokalizacji oraz obsługi ślimaków zjazdowych dla ruchu pieszo-rowerowego z właścicielem działki przy P&R.
- Uzgodnienie branży elektrycznej z właścicielem sieci energetycznej.