wroclaw.pl strona główna

ALERT! Duże utrudnienia na autostradzie A4 pod Wrocławiem

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wiosenne porządki na wrocławskich ulicach. Ponad tysiąc km nowej farby

Wiosenne malowanie startuje najczęściej na początku kwietnia. Związane jest to z warunkami atmosferycznymi i przede wszystkim temperaturą.

- Prace wykonywane są przede wszystkim w nocy, aby nie utrudniać ruchu samochodowego. Jednak dopiero w kwietniu noce zaczynają być ciepłe. W marcu pomimo tego, że w dzień odnotowywane są temperatury nawet do 20 stopni Celsjusza, to w nocy zdarzają się jeszcze przymrozki.
Tomasz Martin, z Działu Eksploatacji Oznakowania Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta

Sprawdź, gdzie będą malowane znaki

W pierwszej kolejności drogowcy pojawią się na Psim Polu: ul. Sobieskiego, na łączniku Długołęka – Kiełczowska oraz na ul. Bierutowskiej, ul. Krzywoustego i Kochanowskiego.

Nowe pasy pojawią się na ul. Grunwaldzkiej i rondzie Reagana.

Przy okazji szybkiego remontu na al. Hallera odnowiono pasy przy skrzyżowaniu z ul. Grabiszyńską. Następnie z każdym tygodniem tych miejsc będzie coraz więcej. – Jednocześnie wykonujemy również mniejsze prace, takie jak malowanie drobnych elementów oznakowania na terenie miasta – dodaje Tomasz Martin. – Malujemy koperty dla osób niepełnosprawnych, uzupełniamy elementy oznakowania należące do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz Strefy Płatnego Parkowania.

Z Wrocławia do Paryża – 1300 kilometrów

Dobrze widoczne oznakowanie poziome to jeden z kluczowych elementów bezpieczeństwa. Każdego roku ZDiUM we Wrocławiu przeprowadza co najmniej dwie tury takich prac – wiosenną i jesienną.

W zeszłym roku wykonano ponad 150 tys. m kw. oznakowania i wykorzystano 75 tys. litrów farby. Odnowiono również 200 kopert dla osób niepełnosprawnych.

Gdybyśmy uruchomili maszynę do malowania oznakowania na wrocławskim Rynku i zaczęli malować linię ciągłą o szerokości 12 centymetrów, to skończylibyśmy w Paryżu pod wieżą Eiffla. A całą farbę musielibyśmy przewieźć pięcioma tirami.
Tomasz Martin, ZDiUM

Dobra widoczność, odporność i odblaskowość

Technologia malowania oznakowania dostosowana jest do rodzaju i stanu nawierzchni jezdni.

Oznakowanie poziome powinno przede wszystkim zapewniać dobrą widoczność w ciągu całej doby, także w warunkach dużej wilgotności.

Ponadto linie namalowane na jezdni muszą charakteryzować się odpowiednią szorstkością zbliżoną do szorstkości nawierzchni, być trwałe, odporne na ścieranie i brudzenie się, zapewniać właściwe parametry odblaskowości przez cały okres użytkowania. Dlatego też oznakowanie wykonywane jest tylko certyfikowanymi materiałami.

– Podczas prac wykorzystujemy technologię mieszaną: cienkowarstwową lub grubowarstwową – wyjaśnia Tomasz Martin. Tam, gdzie oznakowanie szybciej się wyciera –  na  przykład na skrzyżowaniach – stosujemy technologię z mas chemoutwardzalnych. Oznakowanie grubowarstwowe jest  również odblaskowe i przeciwpoślizgowe. Odblask uzyskuje się poprzez posypanie powierzchni  mikrokulkami szklanymi. Natomiast znaki poziome są odnawiane również przy użyciu specjalistycznej, białej farby najezdniowej, z elementami odblasku. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama