Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Jeden tor prowadzący przez Przyjaźni sprawdzał się w czasach, kiedy kursowała tu jedna linia - numer 17. Od siedmiu lat dociera tu również linia numer 7 i zrobiło się "ciasno": w szczycie przejeżdża tramwaj średnio co 3-4 minuty.
Jeśli jeden tramwaj rusza z pętli "Klecina", to drugi, który zmierza w jej kierunku, ma "czerwone" światło i czeka na przystanku "Przyjaźni", tuż przy al. Karkonoskiej.
Jeśli ten z Karkonoskiej wjedzie na jeden tor, z pętli nie może wyruszyć inny tramwaj. System nie działa idealnie i czasem tramwaje spotykają się na tym jednym torze, co powoduje dodatkowe komplikacje i opóźnienia. Po wybudowaniu mijanki motorniczy nie będzie musiał czekać, aż kolega z przeciwnego kierunku pokona całą Przyjaźni. Miną się w połowie.
- Dotychczasowe rozwiązanie generowało szereg problemów. Nasz Nadzór Ruchu musiał interweniować, sterować ręcznie ruchem - przyznaje Daniel Misiek z MPK Wrocław. - Po zakończeniu tej inwestycji problem zniknie. Budowa mijanki wiąże się bowiem również rozbudowaniem systemu sygnalizacji.
Budowa mijanki to 70 dni bez tramwajów
Mijanka ma być gotowa jesienią. Na zlecenie MPK za 4,8 mln zł buduje ją Zakład Sieci i Zasilania. Na tym etapie ruch tramwajowy jest wyłączony. Zamiast tramwajów 7 i 17 kursuje autobus 717. Szczegółowo o zmianach w komunikacji informujemy tutaj:
Prosty odcinek toru, który powstaje, ma mieć 65 metrów. Do tego trzeba doliczyć rozjazdy z obu stron. Mijanka powstaje między przystankami "Sąsiedzka" a "Braterska".
Miejsce, w którym powstaje mijanka
Nowe torowisko z Przyjaźni na Oporów
Na całej długości ulicy Przyjaźni docelowo mają funkcjonować dwa tory - to jeden z elementów inwestycji o nazwie Tramwaj na Klecinę. Ma powstać nowa trasa przez osiedle Klecina aż do ulicy Kupieckiej na Oporowie. Zaczynać się będzie od miejsca planowanej mijanki, albo od pętli "Klecina" - projektant ma przenalizować, który wariant jest lepszy.
Tramwaj na Klecinę wraz z drugim torem na Przyjaźni ma powstać w 2029 roku. Szczegóły tej inwestycji poznamy wiosną 2027 roku, gdy będzie gotowy projekt.