wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska
  4. Giga wielki przetarg. Aż 200 autobusów chce pozyskać MPK

MPK ogłosiło giga wielki przetarg! Chce pozyskać aż 200 nowoczesnych autobusów. Wiemy, po co tak dużo

Bartosz Chochołowski,

Edytuj w ACMS

97 autobusów przegubowych, 96 zwykłych i do tego siedem mniejszych - takie pojazdy z silnikami Diesla zamierza wydzierżawić MPK. Zamówienie składa się z dwóch zadań, a pierwsze wozy mają dotrzeć do Wrocławia już w I kwartale przyszłego roku. Po co MPK aż taka liczba nowych pojazdów? Po pierwsze, chce zastąpić najstarsze autobusy: Mercedesy Citaro pierwszej generacji. To dobra wiadomość, bo nie posiadają one klimatyzacji. A nowe będą ją miały.

Reklama

Jednak o skali zamówienia przesądza jeszcze co innego. Kończy się umowa z podwykonawcą MPK - firmą Michalczewski. Zamiast zorganizować przetarg na następcę Michalczewskiego, MPK przejmie jego zadania. Aby było w stanie to zrobić, musi istotnie powiększyć swoją flotę. 

MPK w komunikacie poinformowało, że "nowe autobusy umożliwią MPK Wrocław realizację zadań dotychczasowego podwykonawcy - firmy Michalczewski - z którymi spółka, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, na pewno nie będzie współpracować w przyszłości".

Michalczewski odgrywa dużą rolę we wrocławskiej komunikacji. Codziennie po mieście jeździ 69 autobusów tego przewoźnika. Przejęcie zadań, które on wykonuje, wymagać będzie od MPK dużej mobilizacji. Dodatkowo 30 autobusów zapewnia drugi podwykonawca - Mobilis. Z nim umowa również kończy się w przyszłym roku. Być może on również nie będzie miał następcy, ale MPK na razie nie informuje o tym. Aby zastąpić obu podwykonawców, przewoźnik potrzebować będzie 100 autobusów. 

Nowe autobusy zastąpią najstarsze Mercedesy

MPK posiada 99 starych już, 15 i 16-letnich Mercedesów. To 57 pojazdów solo (Mercedes-Benz 628 O 530 Citaro) i 42 przegubowe (Mercedes-Benz 628 O 530 G Citaro). To jedyne nieklimatyzowane autobusy we flocie przewoźnika. Zatem zastąpienie ich setką nowych z klimatyzacją to dobra wiadomość dla pasażerów. Przyszłoroczne lato będzie znośniejsze. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Mercedes-Benz 628 O 530 Citaro - między innymi te autobusy MPK Wrocław chce wymienić na nowe</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Mercedes-Benz 628 O 530 Citaro - między innymi te autobusy MPK Wrocław chce wymienić na nowe

Realizacja ogłoszonego przetargu pozwoli na wyeliminowanie z floty MPK kilkunastoletnich pojazdów, awaryjnych, o największych przebiegach i relatywnie wysokich kosztach eksploatacyjnych oraz pozbawionych klimatyzacji, co szczególnie w okresie letnim jest dalece niekomfortowe dla pasażerów.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Czy MPK zatrudni kierowców Michalczewskiego i przejmie jego zajezdnię? 

200 nowych pojazdów będzie w stanie zastąpić 100 autobusów podwykonawców i 100 najstarszych mercedesów. Jednak zajezdnia przy ul. Obornickiej nie jest w stanie przyjąć dodatkowych pojazdów, a już na pewno nie stu. Czy zatem MPK przejmie całą infrastrukturę po Michalczewskim wraz z pracownikami? Na razie nie składa żadnych deklaracji. Byłoby to jednak całkiem rozsądne rozwiązanie. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Autobus&nbsp;MAN Lion's City firmy Michalczewski, kt&oacute;ra jest podwykonawca wrocławskiego MPK</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Autobus MAN Lion's City firmy Michalczewski, która jest podwykonawca wrocławskiego MPK

Michalczewski ma swoją zajezdnię, a przede wszystkim kierowców, których na rynku bardzo brakuje. MPK prowadzi ustawiczną rekrutację, aby zapewnić kierowców do swoich autobusów, a i tak ich brakuje. A przejmując zadania od Michalczewskiego i być może od Mobilisa, będzie potrzebowało kilkuset ludzi więcej. 

200 nowych autobusów na 10 lat

MPK nie kupuje 200 autobusów, a chce wydzierżawić je na 10 lat. To opcja o tyle korzystna, że zamiast wydawać w krótkim czasie kilkaset milionów złotych, będzie płacić co miesiąc określoną kwotę. Jaką, to się okaże we wrześniu po rozstrzygnięciu przetargu. Na takiej zasadzie MPK użytkuje część Mercedesów Citaro 2 i Solarisów.

Dlaczego MPK kupuje diesle, a nie "elektryki" lub "wodorowce"?

MPK pomału rozbudowuje swoją flotę o pojazdy niskoemisyjne, zgodnie z wymogami powinno mieć ich około 30 procent. Dlaczego zatem zapadła decyzja o powiększaniu taboru o pojazdy z silnikami Diesla?

MPK odpowiada: "Zamówienie takich właśnie pojazdów to przede wszystkim pragmatyczne rozwiązanie, które pozwoli spółce szybko i efektywnie zmodernizować flotę. Ten wybór to wynik racjonalnej oceny potrzeb spółki, możliwości finansowych oraz ważnych aspektów bezpieczeństwa."

Wybór pojazdów z konwencjonalnym napędem - jak dodaje MPK - podyktowany był również analizą kosztów pozyskania i eksploatacji tak dużej floty, terminami i pewnością dostaw oraz brakiem konieczności dodatkowych inwestycji związanych ze specjalnym dostosowaniem zaplecza technicznego.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl