Aktualnie w budynku starego terminalu na Strachowicach znajduje się terminal general aviation, czyli obsługuje ruch niewielkich samolotów prywatnych. Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Wrocław S.A. w rozmowie z portalem wroclaw.pl podkreśla, że w całym zeszłym roku było to ponad 1700 operacji, czyli startów i lądowań. Dodatkowo, miejsca w części ogólnodostępnej wynajmowane są prywatnym firmom.
W pierwszych miesiącach wojny w Ukrainie terminal pełnił funkcję noclegowni dla ludzi potrzebujących schronienia. Do użytku oddano 200 miejsc. Aktualnie trwają prace zmierzające do pełnego wykorzystania potencjału budynku, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretachBartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Wrocław S.A.
Zobaczcie archiwalne fotografie starego portu lotniczego i to, co tam się obecnie dzieje.
Stary port lotniczy Wrocław. Lotnisko na Strachowicach
Stary terminal na wrocławskich Strachowicach obsługiwał pasażerów niespełna 20 lat.
- Od sierpnia 1992 roku do marca 2012. W tym czasie był stale rozbudowywany. W maju 1997 roku otwarto nową Halę Odlotów Międzynarodowych. Rok później w listopadzie oddano do użytku nowy Terminal Krajowy. Od 2001 roku w hali odlotów międzynarodowych funkcjonowała strefa wolnocłowa - mówi rzecznik.
Na pierwsze połączenie międzynarodowe nie trzeba było długo czekać. W styczniu 1993 roku zainaugurowano loty na trasie Wrocław – Frankfurt nad Menem.
- Nie wszyscy wiedzą, ale pierwszy lot linii Ryanair z Polski wystartował właśnie ze stolicy Dolnego Śląska. Było to w marcu 2005 roku – mówi Bartosz Wiśniewski i dodaje, że w sierpniu 2009 roku rozpoczęła się budowa nowego terminalu, która trwała niecałe 3 lata. Pierwszy lot odbył się 11 marca 2012 roku.
Galeria zdjęć
Stary terminal. Port lotniczy Wrocław (2002 rok)
- Powierzchnia terminalu: 5957 m2
 - Liczba stanowisk check-in: 9
 - Liczba gate’ów: 3
 - Liczba miejsc parkingowych: 300
 - Liczba pasażerów obsłużonych w skali roku 2002: 242 821
 
Galeria zdjęć
Nowy terminal. Port lotniczy Wrocław (rok 2023/2024):
- Powierzchnia terminalu: 40 000 m2
 - Liczba stanowisk check-in: 23
 - Liczba gate’ów: 13
 - Liczba miejsc parkingowych: 3 500
 - Liczba pasażerów obsłużonych w skali roku 2023: 4 000 000
 - Pierwszy kwartał 2024: 758 815 obsłużonych pasażerów. Oznacza to wzrost o 22% względem trzech pierwszych miesięcy zeszłego roku.
 
Port lotniczy Wrocław - Strachowice. Historia lotniska
            | 
 lata 30., XX w.  | 
 budowa lotniska na Strachowicach na potrzeby niemieckiego lotnictwa wojskowego,  | 
| 
 luty 1945  | 
 przejęcie lotniska przez wojska radzieckie,  | 
| 
 czerwiec 1945  | 
 rozpoczęcie cywilnej działalności lotniczej wraz z uruchomieniem okrężnego połączenia lotniczego Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław – Katowice – Łódź – Warszawa,  | 
| 
 wiosna 1946  | 
 przeniesienie lotniska cywilnego ze Strachowic na lotnisko trawiaste Gądów Mały oraz uruchomienie połączenia Warszawa – Wrocław – Warszawa z międzylądowaniem w Łodzi a w latach 1948 – 1950 również połączenia Poznań – Wrocław – Katowice,  | 
| 
 1952/1953  | 
 powiększenie i modernizacja Portu Lotniczego Wrocław – Strachowice (budowa betonowego pasa startowego),  | 
| 
 1958  | 
 powrót lotnictwa cywilnego na lotnisko Wrocław – Strachowice,  | 
| 
 1958-1992  | 
 regularne połączenia z Warszawą, Krakowem i Rzeszowem oraz sezonowe połączenia z Gdańskiem, Szczecinem i Koszalinem,  | 
| 
 lipiec 1990  | 
 podjęcie decyzji przez władze miasta i regionu o powołaniu spółki Port Lotniczy Wrocław S.A.,  | 
| 
 listopad 1991  | 
 przygotowanie Feasibility Study przez niemiecką firmę AIRCONSULT z Portu Lotniczego Frankfurt nad Menem, określenie optymalnego planu rozbudowy infrastruktury lotniska,  | 
| 
 styczeń 1992  | 
 powołanie aktem notarialnym spółki Port Lotniczy Wrocław S.A.,  | 
| 
 sierpień 1992  | 
 otwarcie nowego Terminalu Przylotów,  | 
| 
 grudzień 1992  | 
 przyznanie spółce Port Lotniczy Wrocław S.A. koncesji na podjęcie działalności gospodarczej na terenie portu,  | 
| 
 styczeń 1993  | 
 przejęcie przez Port Lotniczy Wrocław S.A. majątku i pracowników PP „Porty Lotnicze”. Spółka jako jedyny podmiot zarządzający cywilną częścią lotniska,  | 
| 
 styczeń 1993  | 
 uruchomienie pierwszego, międzynarodowego połączenia lotniczego Wrocław – Frankfurt nad Menem,  | 
| 
 maj 1997  | 
 otwarcie nowej Hali Odlotów Międzynarodowych,  | 
| 
 marzec 1998  | 
 rozpoczęcie budowy nowego Terminalu Krajowego,  | 
| 
 listopad 1998  | 
 otwarcie nowego Terminalu Krajowego,  | 
| 
 maj 1999  | 
 otwarcie Terminalu Cargo,  | 
| 
 maj 1999  | 
 zakończenie instalacji Systemu Meteorologicznego (VAISALA),  | 
| 
 czerwiec 1999  | 
 otwarcie zmodernizowanej Hali Przylotów Międzynarodowych,  | 
| 
 styczeń 2000  | 
 otwarcie nowej Strażnicy Lotniskowej Straży Pożarnej,  | 
| 
 listopad 2000  | 
 budowa nowej, trzeciej płyty postojowej,  | 
| 
 luty 2001  | 
 otwarcie nowej wieży kontroli lotów,  | 
| 
 luty 2001  | 
 otwarcie strefy wolnocłowej w hali odlotów międzynarodowych,  | 
| 
 marzec 2005  | 
 pierwsze połączenie niskokosztowe do Londynu. Początek dynamicznego rozwoju ruchu pasażerskiego.  | 
| 
 6 grudnia 2005  | 
 nadanie Portowi imienia Mikołaja Kopernika i otwarcie nowej części terminalu,  | 
| 
 marzec 2008  | 
 otwarcie nowego terminalu przeznaczonego do obsługi pasażerów podróżujących do krajów non Schengen,  | 
| 
 maj 2009  | 
 Hochtief wybrany generalnym wykonawcą nowego terminalu,  | 
| 
 lipiec 2009  | 
 podpisanie umowy z generalnym wykonawcą nowego terminalu firmą Hochtief,  | 
| 
 sierpień 2009  | 
 rozpoczęcie budowy nowego terminalu,  | 
| 
 marzec 2010  | 
 otwarcie bazy Wizz Aira we Wrocławiu,  | 
| 
 listopad 2010  | 
 budowa nowego terminalu – stan surowy zamknięty, trwają prace wykończeniowe,  | 
| 
 październik 2011  | 
 ogłoszenie bazy operacyjnej Ryanair we Wrocławiu,  | 
| 
 28 lutego 2012  | 
 uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowego terminalu, uroczyste otwarcie terminalu,  | 
| 
 11 marca 2012  | 
 operacyjne otwarcie nowego terminalu,  | 
źródło: PLW