Wprowadzenie tego materiału do szkół ma na celu zwiększenie świadomości zdrowotnej młodzieży oraz motywowanie ich do dbania zarówno o zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. Jego prezentacja to jeden z elementów wrocławskiego programu „Edukacja w ruchu”, który realizowany będzie we wrocławskich placówkach.
Zdrowie psychiczne i aktywność fizyczna
Jednym z filarów wrocławskiej edukacji na rok 2024/25 jest bezpieczeństwo, w tym także bezpieczeństwo psychologiczne uczniów oraz promowanie wśród nich aktywności fizycznej. I właśnie tematy związane ze zdrowiem psychicznym oraz jego związek z aktywnością fizyczną porusza film „Jak ruchem zmieniać umysł”, który prezentowany będzie wrocławskim uczniom szkół ponadpodstawowych.
Jego pokaz inauguruje wrocławski program „Edukacja w ruchu”, który ma zachęcić wrocławskich uczniów i przedszkolaków do aktywności fizycznej.
Bohaterami tego filmu są m.in. Cezary Pazura i Maciej Stuhr, którzy na własnych przykładach opowiadają, jak pozytywnie na ich życie wpłynęły aktywności fizyczne i uprawianie sportów.
Oto zwiastun filmu!
Statystyki (prezentowane przez Fundację Veritas) jasno pokazują, jak bardzo potrzebne są działania wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne młodzieży. W Polsce niemal 30% młodych ludzi jest zagrożonych depresją, a liczba osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych rośnie w zastraszającym tempie. Dodatkowo, co trzecia osoba w kraju nie uprawia żadnej aktywności fizycznej.
Projekt organizowany jest we współpracy Departamentu Edukacji Miasta Wrocław, Dolnośląskiego Centrum Filmowego oraz Fundacji Veritas. Partnerem wydarzenia jest Uniwersytet SWPS we Wrocławiu.
Film do obejrzenia w szkołach lub w kinie DCF
W najbliższych dniach wrocławskie szkoły ponadpodstawowe otrzymają bezpłatny dostęp do filmu. Będą mogły też korzystać z programów szkoleniowych oraz prelekcji organizowanych przez Fundację Veritas.
Poza tym placówki będą mogły też przyjść ze zorganizowanymi grupami na seans „Jak ruchem zmieniać umysł” do kina DCF przy ul. Piłsudskiego (cena biletu: 13 złotych).
Inauguracja programu „Edukacja w ruchu”
Prezentacja filmu „Jak ruchem zmieniać umysł” jest inauguracją programu „Edukacja w ruchu”, który od września rusza we wrocławskich placówkach. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Fundacją V4Sport, Akademię Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu oraz Akademię Krokieta i Lamy.
Projekt będzie obejmował różnorodne działania, w tym m.in. szkolenie nauczycieli oraz promowanie i wprowadzenie podstawowych ćwiczeń w trakcie zajęć wśród dzieci w wieku 5-10 lat.
Innym projektem jest „Mały akrobata” - realizowany przez Stowarzyszenie Sportowe Altius Wrocław.
W ramach pilotażowego programu w czterech wrocławskich szkołach podstawowych: SP 5, SP 118, ZSP 18, ZS 20, przez cały rok szkolny 2024/2025 dla dzieci nauczania początkowego (klasy I-III) realizowane będą zajęcia z elementami akrobatyki i gimnastyki podstawowej, by podmieść ich ogólną sprawność fizyczną.
Przesłanie filmu „Jak ruchem zmieniać umysł”
- Zwiększenie świadomości zdrowotnej: film podkreśla, jak istotna jest równowaga między ciałem a umysłem. Uczniowie mogą dowiedzieć się, jak regularny ruch wpływa na ich samopoczucie, zdolność koncentracji oraz radzenie sobie ze stresem.
- Rozwój kompetencji emocjonalnych: obejrzenie filmu pomoże uczniom lepiej zrozumieć swoje emocje i nauczyć się, jak skutecznie nimi zarządzać poprzez ruch.
- Wzrost aktywności fizycznej: film może zainspirować młodych ludzi do regularnego uprawiania sportu, pokazując, jak pozytywnie ruch wpływa na ich zdrowie fizyczne i psychiczne.
- Poprawa wyników w nauce: dzięki regularnej aktywności fizycznej, uczniowie mogą poprawić swoje zdolności poznawcze, koncentrację i pamięć, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne.
- Wsparcie w budowaniu relacji społecznych: film zwraca uwagę także na znaczenie współpracy i wsparcia w grupie, co może pomóc młodzieży w budowaniu silniejszych, bardziej pozytywnych relacji z rówieśnikami.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości: Zrozumienie, jak ruch wpływa na stan emocjonalny, może pomóc uczniom w budowaniu pewności siebie i odkrywaniu, że są w stanie wpływać na swoje samopoczucie i rozwój.