Badanie zadowolenia pacjentów ze świadczeń opieki zdrowotnej będzie opierało się o wyniki anonimowej ankiety – to założenie programu monitorowania poziomu satysfakcji pacjenta, który ruszył pod koniec ubiegłego tygodnia w NFZ. Pierwszym etapem jest pilotażowe badanie w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).
Jak podkreśla prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk, fundusz chce nagradzać jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia pacjentów dotycząca opieki i usług. Jak wyjaśnia, w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych zakładów opieki zdrowotnej. Na podstawie informacji uzyskanych z ankiet mają być wprowadzane rozwiązania, które usprawnią organizację udzielania świadczeń.
Ankieta prawdę powie
Ankieta skierowana jest wyłącznie do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny. Składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Pytania dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń, np.: proszę ocenić dostępność do rejestracji telefonicznej – łatwość dodzwonienia się (w skali od 1 do 5).
Zakłada się, że począwszy od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie. Fundusz przewiduje przeprowadzenie ankiety skierowanej do pacjentów, którzy w ciągu ostatniego roku skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej). W ramach pilotażu przez trzy tygodnie (od 5 listopada br.) anonimowa ankieta będzie udostępniona pacjentom w formie elektronicznej na stronie internetowej funduszu, a także w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ.
Pilotaż ankiety badania poziomu satysfakcji pacjenta potrwa do końca listopada br.
Link do ankiety, http://ankiety.nfz.gov.pl/index.php/377824/