Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie koło Wrocławia to kolejny przykład, że motoryzacyjni giganci chętnie wybierają aglomerację wrocławską. Istnieje już od 28 lat – dziś pracuje w niej już blisko 1300 specjalistów. W zakładzie (40 000 mkw. powierzchni) codziennie powstają komponenty stosowane w pojazdach znanych koncernów motoryzacyjnych. W galerii zdjęć zobacz, co robi Bosch pod Wrocławiem.
Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie koło Wrocławia. Co tam produkują?
Zakład jest obiektem ważnym strategicznie dla Grupy Bosch – to wiodąca lokalizacja (ang. lead plant) międzynarodowej sieci produkcyjnej układów hamulcowych Bosch złożonej z 9 zakładów na świecie.
W ramach sieci, polski oddział, który w swoim zespole posiada wysoko wykwalifikowanych koordynatorów i ekspertów procesu, odpowiada za standaryzację i unifikację procedur wytwarzanych serwohamulców i pomp hamulcowych we wszystkich zakładach.
- W podwrocławskim zakładzie Bosch co 3 sekundy powstaje zespół mocy, a co 1,5 sekundy – czujnik prędkości obrotowej koła.
Od lat obserwujemy dynamiczny rozwój lokalizacji Bosch we Wrocławiu, która stała się kompleksowym centrum kompetencji i fabryką opartą na rozwiązaniach Przemysłu 4.0. Cieszy mnie, że możemy dalej wzmacniać produkcję innowacyjnych układów hamulcowych w Polsce i wspólnie brać udział w transformacji branży motoryzacyjnej
Gerta Marliani, prezes Vehicle Motion, Robert Bosch GmbH.
Fabryka Przyszłości Bosch pod Wrocławiem. Przemysł 4.0 i nowoczesna intralogistyka
Bosch wciąż inwestuje w zakład i wprowadza nowoczesne technologie magazynowania. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, to odpowiedź na – dynamicznie rosnące zapotrzebowanie na produkowane komponenty i strategiczna decyzja o dalszym rozwoju w oparciu o koncepcję Fabryki Przyszłości (Factory of the Future) i rozwiązań Przemysłu 4.0.
Zakład Bosch koło Wrocławia. Uruchomiono supernowoczesny magazyn SILO. Co to jest?
W ostatnim czasie w Mirkowie uruchomiony został kolejny element Przemysłu 4.0. – samonośny magazyn SILO, czyli nowa, w pełni zautomatyzowana hala składowania.
- Pojemność magazynu to ponad 7000 miejsc paletowych, a jego wydajność przeładunkowa wynosi do 400 palet na godzinę.
- Magazyn obsługiwany jest przez 6 automatycznych dźwigów, które rozkładają towar na regałach o wysokości nawet 17 metrów.
Przedstawiciele koncernu podkreślają, że zastosowana technologia istotnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa w fabryce dzięki pełnej automatyzacji obsługi strefy wysokiego składowania. Pełna integracja magazynu z systemem oprogramowania S/4HANA pozwala na planowanie poprzez wykorzystanie danych w chmurze w czasie rzeczywistym.
Te nowoczesne rozwiązania stosuje tylko podwrocławska fabryka Bosch
Podwrocławska fabryka Bosch to pierwszy zakład produkcyjny Grupy Bosch, który wdrożył powyższe rozwiązanie. Zapewnia także wyższą zgodność danych w systemie poprzez minimalizowanie ryzyka błędów ludzkich, dodatkowo optymalizując pracę zakładu i skracając czas dostępu do składowanych materiałów. Szacuje się, że do 2030 r. w 120 lokalizacjach Bosch z oprogramowania korzystać będzie aż 140 000 użytkowników.
Fabryka układów hamulcowych Bosch ma roboty AMR i coboty
Do realizacji operacji logistycznych zakład stosuje także autonomiczne mobilne roboty AMR (AGV), które codziennie dostarczają komponenty na linie produkcyjne. Tylko przez ostatnich sześć miesięcy trzy mobilne roboty uruchomione w zakładzie wykonały 10 344 transportów i przejechały 3074 km.
Z powodzeniem stosujemy w codziennej pracy roboty współpracujące - coboty, które w sposób inteligentny i elastyczny automatyzują procesy. To rewolucja w zakresie zwiększenia wydajności oraz bezpieczeństwa. Już dziś w naszym zakładzie pracują 3 takie urządzenia, a w roku 2024 planujemy 8 kolejnych
Piotr Pyzio, członek zarządu Robert Bosch sp. z o.o. i dyrektor fabryki układów hamulcowych Bosch w Polsce.
Centrum Badawczo-Rozwojowe Bosch koło Wrocławia
Przy zakładzie w Mirkowie od 2012 r. działa Centrum Badawczo-Rozwojowe (B&R), które zatrudnia dziś ponad 90 inżynierów, wysoko wykwalifikowanych koordynatorów i ekspertów procesu.
Zespół rozwija produkty z portfolio motoryzacyjnego Grupy, szczególnie w zakresie kolejnych generacji układów hamulcowych (np. Zintegrowanego Zespołu Mocy (eng. Integrated Power Brake), a także odpowiada za standaryzację i unifikację procedur wytwarzanych serwohamulców i pomp hamulcowych we wszystkich 8 zakładach Bosch.
- Wrocławski ośrodek jest również centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego – podstawowym komponentem zespołów mocy każdej generacji.
- Eksperci z Mirkowa są też odpowiedzialni za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera i mechaniczne komponenty iBoostera 2.
W ramach Centrum B&R prowadzone są też badania wykorzystujące zaawansowane symulacje numeryczne oraz sztuczną inteligencję rozwijają także nowoczesne trendy elektryfikacji i dalszą automatyzację jazdy.
Flagowe komponenty produkowane w fabryce Bosch koło Wrocławia
W ciągu 28 lat na liniach produkcyjnych podwrocławskiej fabryki Bosch wytworzono ponad 50 milionów komponentów, które wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa na drogach na całym świecie.
Flagowe komponenty Bosch produkowane w fabryce Bosch koło Wrocławia to:
- Czujnik prędkości obrotowej koła WSS (Wheel Speed Sensor) stanowi kluczowy element systemu bezpieczeństwa podczas jazdy.
- Jego zadaniem jest zbieranie precyzyjnych danych o prędkości obrotowej kół, co jest niezbędne dla prawidłowego działania systemu ABS, kontrolującego siłę hamowania.
- Produkcję czujników WSS uruchomiono w Mirkowie w kwietniu 2022 roku. W ciągu niespełna 12 miesięcy wyprodukowano ich ponad milion sztuk, a dziś (prawie dwa lata później) liczba ta sięga ponad 13 mln.
W Polsce Bosch wytwarza także iBooster 2. generacji, czyli niezależny od próżni elektromechaniczny system wspomagania układu hamulcowego.
- Komponent nie tylko skraca drogę hamowania, ale także pomaga zredukować prędkość uderzenia w przypadkach nieuniknionej kolizji, zmniejszając tym samym ryzyko odniesienia poważnych obrażeń.
- iBooster cieszy się szczególnym uznaniem wśród producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych – poprzez odzyskiwanie mocy wydłuża zasięg pojazdu nawet o kilkanaście procent.
- Zakłada się, że do 2027 r. aż 15 milionów pojazdów na całym świecie zostanie wyposażonych w iBooster 2, wyprodukowany w Mirkowie.
Samochody przyszłości powstają pod Wrocławiem. To będą smartfony na kółkach
– Bosch we Wrocławiu kształtuje przyszłość motoryzacji – przede wszystkim bezpiecznej, ale też ekscytującej – mówi dr Gerta Marliani, prezes zarządu Vehicle Motion, Robert Bosch GmbH.
– Fabryka we Wrocławiu odgrywa kluczową rolę w sektorze biznesowym Mobility Grupy Bosch. Jako wiodąca lokalizacja ma bezpośredni wpływ na rynek układów hamulcowych. Cieszy mnie, że możemy dalej wzmacniać produkcję innowacyjnych układów hamulcowych w Polsce i wspólnie brać udział w transformacji branży motoryzacyjnej. Przygotowujemy do tego bardzo stabilny grunt – zaznacza Marliani.
– Zmierzamy w kierunku urzeczywistnienia wizji pojazdu, który jest “smartfonem na kółkach”. Wszystko to za sprawą oprogramowania odgrywającego coraz większą rolę w mobilności. To właśnie system obsługi i dostępne funkcje – obok samej mechaniki i prowadzenia pojazdu – wpływają na jakość doświadczeń w samochodzie. Dlatego dziś mówimy już o pojeździe opartym na oprogramowaniu, czyli SWdV (eng. Software defined vehicle) – dodaje Piotr Pyzio.
Co robi Bosch w Polsce i we Wrocławiu
W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch, Bosch Rexroth, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023).
W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024).
Wrocław oferuje know-how i innowacje. Motoryzacyjni giganci w aglomeracji wrocławskiej
Motoryzacyjny biznes rozwija się na Dolnym Śląsku. Powstanie specjalnych stref ekonomicznych oraz inwestycje znanych marek, takich jak Mercedes-Benz, Toyota czy LG, przyciągają kolejne firmy produkujące auta i podzespoły. Newmark Polska podkreśla – Rynek automotive rośnie we Wrocławiu.