Na początek kilka danych:
- wymiary: 850 x 450 x 550 cm
- materiał: plastikowe rurki połączone stalowymi śrubami
- rok realizacji: 2022
- autorzy i realizacja: dr inż. arch. Piotr Wesołowski: wykładowca w pracowni Projektowania rzeźby w architekturze i urbanistyce na wrocławskiej ASP oraz na Wydziale Architektury PWr, a także projektant i realizator prac wielkogabarytowych; oraz Aleksander Bryk: absolwent wrocławskiej ASP, projektant i twórca grafiki cyfrowej.
Historia jednej rzeźby
Instalacja powstawała dwa lata, oczywiście z przerwami. Prace zaczęły się w 2019 r., gdy Aleksander Bryk zaproponował Piotrowi Wesołowskiemu wspólną pracę. Akurat w tym czasie obaj artyści nie byli związani żadnymi projektami.
Powodem zawieszenia projektu był kilkumiesięczny wyjazd Piotra Wesołowskiego do Chin, gdzie w ramach Zhengzhou International Sculpture Exhibition prezentował w Xiliuhu swoją pracę „Słońce, chłop i osioł".
Przerwa nieco się przeciągnęła, bo do konstrukcji z rurek Piotr Wesołowski i Aleksander Bryk wrócili dopiero po ponad dwóch latach. Rzeźba wówczas była już właściwie gotowa, nie miała tylko „nóg”.
– Tym razem wystarczyły nam dwa tygodnie, aby stworzyć gotową instalację – przyznaje Piotr Wesołowski.

„Herbivore” czy „Niedźwiedź”
Trzeba powiedzieć jedno: oba tytuły są prawidłowe i oba powstały raczej przez przypadek. „Herbivore” (po angielsku „roślinożerca”) to nazwa, którą artyści wymyślili na potrzeby konkursu. Dzieło potrzebowało nazwy. A skąd wziął się „Niedźwiedź”?
Obiekt ruchomy
Piotr Wesołowski tworzy głównie wielkogabarytowe formy przestrzenne. Często są to prace nietrwałe, które powstały z biodegradowalnych materiałów, albo tymczasowe, bo – jak „Niedźwiedź” – nie przynależą do żadnego miejsca.
Instalacja, która teraz stoi na terenie Politechniki Wrocławskiej przy ul. Prusa, wcześniej pokazywana była w Szczecinie w ogrodzie Willi Lentza. A na przełomie czerwca i lipca zostanie przewieziona do Warszawy. Ale tam też będzie prezentowana tylko przez chwilę.