wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. IV edycja programu MOZART (2015/2016)
  6. dr Łukasz Jurek - TU Europa: Opracowanie i wdrożenie nowego produktu finansowego: ubezpieczenia opiekuńczego

dr Łukasz Jurek - TU Europa: Opracowanie i wdrożenie nowego produktu finansowego: ubezpieczenia opiekuńczego

Data publikacji: Autor:

Edytuj w ACMS

TU Europa to jedna z największych firm we Wrocławiu i jeden z wiodących ubezpieczycieli w Europie Centralnej. Specjalizuje się w bancassurance, tj. ubezpieczeniach sprzedawanych w powiązaniu z produktami finansowymi.

Reklama

dr Łukasz Jurek

Uniwersytet Ekonomiczny

TU Europa S.A.

 

O projekcie

Celem niniejszego partnerstwa jest przygotowanie, opracowanie i wdrożenie na rynek prywatnego (komercyjnego) ubezpieczenia opiekuńczego. Chodzi dokładnie o ubezpieczenie od ryzyka niesamodzielności (tj. od niezdolności do samodzielnej egzystencji) i kosztów związanych z opieką długoterminową. 

Tego typu produkt funkcjonuje w wielu krajach, w Polsce nie oferuje go jeszcze żadna firma ubezpieczeniowa. Należy zaznaczyć, że bezpośrednie przeniesienie rozwiązań wypracowanych w innych krajach nie wchodzi w grę, ze względu na odmienne uwarunkowania społeczno-kulturowe, demograficzne, ekonomiczne, infrastrukturalne i - przede wszystkim - prawne. Implementacja tego typu produktu wymaga przeprowadzenia badań, a następnie dostosowania go do realiów naszego kraju.

Projekt badawczy zostanie podzielony na dwie zasadnicze części: (1) opisowo-diagnostyczną oraz (2) wdrożeniową. Część opisowo-diagnostyczna (czas trwania: 8 m-cy) związana będzie ze stworzeniem modelu ubezpieczenia opiekuńczego, natomiast część wdrożeniowa (czas trwania: 4 m-ce) związana będzie z wdrożeniem produktu na rynek. Dodatkowo zakłada się możliwość ewentualnego przedłużenia partnerstwa o kolejne 6 miesięcy. Zrealizowana zostanie wówczas trzecia część projektu: ewaluacyjno-kontrolna, która związana będzie z oceną funkcjonowania produktu i opracowaniem ewentualnych modyfikacji.

W pierwszej części partnerstwa (opisowo-diagnostycznej) przeprowadzone zostaną prace badawcze, w ramach których zostaną zorganizowane: analiza porównawcza, badania terenowe, debata ekspercka oraz wizyta studyjna.

W drugiej części partnerstwa (wdrożeniowej) przeprowadzone zostaną działania implementacyjne, mające na celu ustalenie: (1) grupy docelowej, (2) metod i kanałów dystrybucji, (3) promocji i reklamy.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

Starzenie się ludności i konsekwencje, jakie są wynikiem tego procesu, to obecnie przedmiot coraz większego zainteresowania teoretyków i praktyków zajmujących się ekonomią, polityką społeczną i finansami. Ostatnimi czasy szczególnie wzrosło zainteresowanie kwestią finansowania opieki długoterminowej i zabezpieczenia na wypadek niesamodzielności. Dużą uwagę poświęca się przy tym rynkowi prywatnych ubezpieczeń opiekuńczych (ang. long-term care insurane).

W odróżnieniu od standardowego ubezpieczenia zdrowotnego, które pokrywa koszty (przede wszystkim) leczenia w czasie choroby, ubezpieczenie opiekuńcze zabezpiecza przed ewentualnymi kosztami związanymi z „opieką niemedyczną”, polegającą na wsparciu przy wykonywaniu codziennych czynności, takich jak ubieranie się, utrzymanie higieny czy przygotowywanie i spożywanie posiłków.

Dawniej rodzina była podstawową instytucją opiekuńczą. Obecnie, na skutek różnych przeobrażeń demograficznych i społecznych, rodziny coraz częściej nie mogą i/lub nie chcą realizować swoich tradycyjnych funkcji. W tej sytuacji osoby niesamodzielne zmuszone są do korzystania z formalnej opieki długoterminowej.

Formalizacja opieki niesie ze sobą poważne problemy natury ekonomicznej, bowiem koszt usług opiekuńczych jest z reguły bardzo wysoki i nierzadko przekracza możliwości finansowe osób niesamodzielnych. Taka niepewność finansowa tworzy obszar do działań firm ubezpieczeniowych, które w sposób komercyjny powinny oferować asekurację przed ryzykiem ponoszenia kosztów opieki długoterminowej. Niestety, mimo tego, że tego typu ryzyko staje się coraz bardziej powszechne, zakres korzystania z ubezpieczenia opiekuńczego w większości krajów jest mocno ograniczony lub wręcz - jak ma to miejsce w Polsce – takie ubezpieczenie w ogóle nie funkcjonuje.

Rozwiązanie tego problemu to obecnie jedno z największych wyzwań, jakie stoi przed społeczeństwem.  Wskazane jest, aby różne podmioty, w tym przede wszystkim władza publiczna i firmy ubezpieczeniowe, podjęły odpowiednie kroki zmierzające do poprawy sytuacji w tym zakresie. Działalność władzy publicznej powinna dotyczyć tworzenia ram instytucjonalno-prawnych dla powstania i rozwoju rynku ubezpieczenia opiekuńczego. Działalność firm ubezpieczeniowych powinna natomiast polegać na opracowywaniu i wprowadzaniu na rynek produktów ubezpieczeniowych, które są zgodne z potrzebami i preferencjami klientów. Temu wszystkiemu powinna towarzyszyć szeroko zakrojona aktywność środowiska naukowego, które na podstawie prowadzonych badań powinno udzielać wsparcia merytorycznego zarówno dla władzy publicznej, jak i dla firm komercyjnych.

Omawiany problem to niezwykle ciekawa kwestia naukowa i praktyczna. Z jednej strony tworzy się szerokie pole badawcze dla naukowców, z drugiej zaś tworzy się szerokie pole działań dla firm ubezpieczeniowych. Połączenie tych potencjałów - nauki i praktyki - jest rzeczą naturalną, która przynosi korzyści dla obu stron. Dlatego właśnie doszło do współpracy pomiędzy doktorem Łukaszem Jurkiem a Towarzystwem Ubezpieczeniowym Europa S.A.

Dr Łukasz Jurek jest ekonomistą i gerontologiem społecznym, który od lat zajmuje się problemami finansowania opieki długoterminowej, a TU Europa S.A. to jedna z najbardziej innowacyjnych firm ubezpieczeniowych, która odważnie wyznacza nowe trendy i wprowadza autorskie rozwiązania. Dzięki współpracy w ramach programu „Mozart”  dr Łukasz Jurek istotnie poszerzy swój dorobek naukowy i znajdzie odpowiedzi na wiele aktualnych pytań badawczych, a TU Europa S.A. rozbuduje swój portfel o nowy produkt ubezpieczeniowy i otworzy się na nowych klientów.

Reklama