wroclaw.pl strona główna

MPK 100 nowych autobusów dla MPK. Co to będą za pojazdy?

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. VII edycja programu MOZART (2018/2019)
  6. Dr inż. Marcin Winnicki - WABCO Polska sp. z o.o.: Opracowanie technologii regeneracji elementów sprężarki tłokowej, układu hamulcowego oraz skrzyni biegów

Dr inż. Marcin Winnicki - WABCO Polska sp. z o.o.: Opracowanie technologii regeneracji elementów sprężarki tłokowej, układu hamulcowego oraz skrzyni biegów

Data publikacji: Autor:

Edytuj w ACMS

Projekt dotyczy analizy oraz propozycji regeneracji wybranych elementów sprężarek oraz podzespołów elektronicznych stosowanych w samochodach ciężarowych.

Reklama

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

 

 Dr inż. Marcin Winnicki 

Politechnika Wrocławska

O firmie

WABCO Polska sp. z o.o. jest światowym liderem w produkcji podzespołów pojazdów komercyjnych, zapewniających bezpieczeństwo, wydajność oraz spójność samochodu. Jeden z oddziałów firmy, WABCO Reman Solutions, zajmuje się regeneracją elementów elektronicznych, mechatronicznych oraz konwencjonalnych części mechanicznych (m. in. sprzęgła, hamulce, sprężarki) wyprodukowanych oryginalnie przez WABCO, jak również inne firmy.

O projekcie

Sprężarki wykorzystywane w pojazdach samochodowych to podzespoły silnikowe służące do sprężania powietrza, które niezbędne jest do prawidłowej pracy samochodu ciężarowego. Układ sprężonego powietrza wspomaga pracę hamulców oraz sprzęgła.

Korpus sprężarki skupia w sobie mechanizm korbowo-tłokowy sprężarki. Niestety w skutek eksploatacji (korozji, erozji, uszkodzeń mechanicznych) wybrane powierzchnie zostają uszkodzone, co powoduje konieczność wymiany całego korpusu. Natomiast zniszczony korpus jest złomowany.

Podzespoły elektroniczne w samochodach ciężarowych umożliwiają prawidłową pracę urządzeń poprzez sterowanie określonymi układami. Jednym z takich elementów jest elektropneumatyczny sterownik zmieniający biegi w półautomatycznej skrzyni biegów. Obudowa wykonana z tworzywa sztucznego, której funkcją jest zapewnienie szczelności układu elektronicznego, w wyniku eksploatacji doznaje ubytku materiału. Ubytki są zazwyczaj na tyle duże, że  uniemożliwiają  dalsze zastosowanie elementu.

W projekcie analizie poddana zostanie regeneracja elementów zacisków hamulcowych. Za prawidłowe działanie urządzenia odpowiada śruba oraz nakrętka regulacyjna. Obydwa elementy dostosowują geometrię mechanizmu w celu uzyskania prawidłowych osiągów (funkcji hamowania). Przewiduje się modyfikację podzespołów, w celu zwiększenia ich żywotności.

Głównym celem projektu realizowanego w ramach partnerstwa będzie opracowanie technologii nanoszenia powłok regeneracyjnych na wybranych podzespołach stosowanych w samochodach ciężarowych. Obecnie stosowana przez firmę WABCO technologia regeneracji oparta jest na przeglądzie poszczególnych układów, odseparowaniu i wymianie zniszczonych elementów i ponownym złożeniu w gotowy detal.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

W skali całej produkcji regeneracyjnej zarówno sprężarek, skrzyni biegów, jak również podzespołów elektronicznych firmy WABCO, ilość złomowanych elementów sięga kilku tysięcy w skali jednego miesiąca. Dlatego w celu zminimalizowania odpadów i wprowadzenia wewnętrznych obostrzeń dotyczących ochrony środowiska, firma podjęła współpracę z naukowcem Politechniki Wrocławskiej w zakresie regeneracji zniszczonych podzespołów.

Reklama