wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Jak deszczówka ratuje klimat? Poznaj miejskie praktyki

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rusza budowa ostatniego odcinka obwodnicy Wrocławia

To świetna wiadomość szczególnie dla mieszkańców zakorkowanego południa Wrocławia. Samorząd województwa podpisał umowę z firmą Skanska na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Oznacza to, że budowa się rozpoczyna i w 2028 roku strumień aut nie będzie już wjeżdżał w ulicę Grota-Roweckiego.

Reklama

Na tę informację musieliśmy długo czekać. Pierwszy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW) powstał 12 lat temu. Inwestycje prowadzona przez marszałka województwa dolnośląskiego etapami rozrastała się i teraz zaczyna się w Długołęce, wpina w łącznik prowadzący do A8 i S8, a kończy... właśnie na Grota Roweckiego, na wrocławskim Ołtaszynie.

To jeden z tych mniej typowych przypadków, kiedy obwodnica zamiast zdejmować ruch z miasta, zatruwa życie jego mieszkańcom. Dlatego dla wrocławian powstanie odcinka od Grota-Roweckiego do alei Karkonoskiej jest kluczowe. 

Odcinek, który ma powstać, odciąży nasze drogi i zmniejszy korki na południowych osiedlach. Mieszkańcy Wrocławia bardzo na niego czekają, dlatego podpisanie umowy to dobra wiadomość. Gmina Wrocław także finansowo czy gruntowo partycypuje w tej inwestycji z ekwiwalentem około 11 mln zł.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Kierowcy, którzy wcale nie chcą jechać na Ołtaszyn, pojada dalej. Za rondem na Grota-Roweckiego będą mieli kolejne, z których zjadą na Kutrzeby, Radosną, Niebieską, albo dojadą do al. Karkonoskiej lub ul. Francuskiej. 

Lata oczekiwań i wreszcie początek budowy 

Rozpoczęcie budowy należy przyjąć z wielką ulgą, bo doprowadzenie do niej zajęło lata. Najpierw inwestor zmagał się z protestami. Gdy już uzyskał decyzje zezwalające na inwestycje, rozpoczęła się długa procedura przetargowa. Postępowanie rozpoczęło się półtora roku temu, a do podpisania umowy doszło w poniedziałek 30 czerwca.   

Podpisanie umowy na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Przy stole dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Mateusz Masłowski, wicemarszałek Michał Rado, marszałek Paweł Gancarz, członek zarządu spółki Sanska Piotr Subczak i dyrektor kontraktu Paweł Fidelak. Fot. Bartosz Chochołowski
Podpisanie umowy na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Przy stole dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Mateusz Masłowski, wicemarszałek Michał Rado, marszałek Paweł Gancarz, członek zarządu spółki Sanska Piotr Subczak i dyrektor kontraktu Paweł Fidelak.

- Postępowanie przygotowawcze dla tej trasy trwało niezwykle długo - przyznaje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rodo. - Setki pytań, kilkunastu potencjalnych wykonawców z ofertami, późniejsza kontrola ze strony urzędu zamówień publicznych... Dlatego tym bardziej cieszę się z podpisania umowy na wykonanie tej inwestycji. 

Trzy kilometry za 264 miliony 

Zbuduje ją firma Skanska. – Koszt inwestycji to aż 264 miliony złotych, a składają się na to środki europejskie, pieniądze samorządu województwa dolnośląskiego, budżetu państwa oraz samorządu Wrocławia. Dzięki tej inwestycji domkniemy ciąg komunikacyjny od wschodniej strony miasta i dzięki temu wokół stolicy Dolnego Śląska powstanie pełny ring ułatwiający komunikację i transport – mówi marszałek województwa Paweł Gancarz.

Mapa przedstawia przebieg Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od Grota-Roweckiego do Karkonoskiej wroclaw.pl
Mapa przedstawia przebieg Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od Grota-Roweckiego do Karkonoskiej

Ostatni odcinek WOW będzie w większości czteropasmowy (po dwa pasy w każdym kierunku). Wzdłuż trasy powstaną drogi rowerowe. Będą również kładki dla pieszych, półtunel z ekranami akustycznymi przechodzący przez miejscowość Wysoka, a także most nad Ślęzą i wiadukt nad linią kolejową nr 285 między Wrocławiem i Świdnicą.

Skanska o inwestycji: zbudujemy w terminie 

Skanska ma 30 miesięcy na wybudowanie trasy. - Jestem przekonany, że w tym terminie zrealizujemy inwestycję, choć wyzwań  przed nami będzie wiele – mówi Piotr Subczak, członek zarządu Skanska.

- Będziemy budować w polu, ale też w gęstej zabudowie. Jesteśmy w kontakcie z lokalnymi społecznościami i będziemy prace prowadzić w taki sposób, aby zminimalizować negatywne skutki dla otoczenia – zapewnia Paweł Fidelak, dyrektor kontraktu w Skanska. - Nie chcemy, aby nas sprzęt budowlany przemieszczał się lokalnymi drogami, dlatego wybudujemy tymczasowy most nad Ślęzą i tymczasowy przejazd przez tory kolejowe. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama