Jednym z urzędów, w których możemy zostać obsłużeni przez internet jest Urząd Miejski Wrocławia.
Aby móc załatwiać sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, konieczne jest jednak posiadanie tzw. profilu zaufanego. Dzięki niemu możliwe jest podpisywanie dokumentów m.in. w Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Jego posiadanie pozwala również na korzystanie z Platformy Informacyjno-Płatniczej Wrocławia (PLIP) umożliwiającej sprawdzanie oraz uregulowanie przez internet zobowiązań podatkowych. Profil zaufany można potwierdzić m.in. we wrocławskim magistracie w Centrum Obsługi Podatnika i w Centrum Obsługi Mieszkańca. O tym, jak to zrobić, pisaliśmy - tutaj.
Oprócz Urzędu Miejskiego Wrocławia, na platformie ePUAP można załatwiać sprawy w innych jednostkach miejskich, m.in w Straży Miejskiej, Zarządzie Cmentarzy Komunalnych, Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, Zarządzie Zasobu Komunalnego, Centrum Usług Informatycznych oraz Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta.
Program Rodzina 500plus we Wrocławiu
Od 1 kwietnia, wnioski można składać drogą elektroniczną. MOPS we Wrocławiu INFOLINIA 500+ tel. 71 78 22 322, e-mail: 500plus@mops.wroclaw.pl. O szczegółach czytaj – Program Rodzina 500plus we Wrocławiu.
- Wnioski: pobierz wniosek. Już wydrukowane wnioski będzie można otrzymać w punktach stałych.
- Ze strony internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej można pobrać Informatory 500+: tutaj.
Dla pacjentów internautów
Z pewnością dużo czasu mogą zaoszczędzić również petenci dolnośląskiego oddziału NFZ.
- Osoby ubezpieczone mogą przez internet m.in. wyszukać placówki medyczne posiadające z NFZ umowy na świadczenie usług czy też sprawdzić kolejkę oczekujących – twierdzi Joanna Mierzwińska, rzecznik prasowy Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. - Można również przesłać wypełniony wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego ( EKUZ), złożyć wniosek o weryfikację ubezpieczenia zdrowotnego, a także poskarżyć się na nieprawidłowo wykonane usługi medyczne. W internecie można także sprawdzić proces potwierdzania własnego skierowania na leczenie uzdrowiskowe.
Również Urząd Wojewódzki oferuje możliwość załatwienia niektórych spraw bez konieczności bezpośredniego kontaktu z urzędnikami. Tutaj przez internet można np. sprawdzić stan realizacji wniosku paszportowego na Paszportowym Portalu Informacyjnym. Natomiast w Biurze Wojewody można drogą elektroniczną składać petycje oraz prośby o interwencję i pomoc w sprawach indywidualnych, a także uzyskać dostęp do centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Z kolei w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców bez wychodzenia z domu można m.in. zarezerwować planowaną wizytę, złożyć wniosek o nadanie obywatelstwa polskiego czy też potwierdzenie jego posiadania. - Specyfika pracy urzędu wojewódzkiego sprawia, ze odbiorcami usług w większości są instytucje oraz inne urzędy administracji publicznej, a jedynie niewielka ich część skierowana jest bezpośrednio do klienta indywidulnego – mówi Sylwia Jurgiel, rzecznik prasowy Wojewody Dolnośląskiego. - Uwarunkowania prawne powodują, iż w wielu przypadkach, złożenie wniosku jedynie inicjuje sprawę, natomiast pełna jej realizacja wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie.
Oszczędność czasu i pieniędzy
Osoba posiadająca profil zaufany na ePUAP może także wiele załatwić w każdym z wrocławskich Urzędów Skarbowych korzystając jedynie z komputera lub tabletu. W ten sposób można skorzystać z katalogu usług administracji publicznej np. złożyć wniosek o wydanie potrzebnego zaświadczenia. Poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej Urząd Skarbowy wysyła również odpowiedzi na zapytania podatników. Wiele spraw można załatwić przez internet również w Urzędzie Marszałkowskim, Starostwie Powiatowym, Urzędzie Kontroli Skarbowej, Izbie Skarbowej, Sanepidzie, Powiatowym Urzędzie Pracy, prokuraturze, sądach, policji, straży pożarnej, szkołach wyższych czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z pewnością dzięki temu petenci zaoszczędzą wiele czasu i pieniędzy wydanych na przejazdy i parkingi w okolicach urzędów, które zwykle są zlokalizowane w ścisłym centrum miasta.